torsdag 10 mars 2011

PRAO

Fjärde dagen på praon:
Kom vid sju i morse, gick in och tog på mig kepsen och förklädet som börjar bli riktigt smutsigt(riktig lortgris är jag hi hi). Sen gick jag in till Tina och Ingrid för att hjälpa till. De var nästan klara med baguetterna så jag fick plasta in dem. När alla var plastade skulle det göras fem stora(plåt stora) och två små runda smörgåstårtor och gissa vad jag behövde inte skala några ägg idag(YEEESS!!!). Jag fick dela ägg(mycket bättre än att skala), haka sallad, gurka och tomater som skulle vara uppe på de stora. Det var inte lätt några blev stora några blev små, man blir irriterad på sig själv. Det tog ett tag. När de äntligen var klara ville Stefan att jag skulle hjälpa honom ställa fram kakor i butiken. Det gick ganska snabbt och sedan fick jag hjälpa Benny och Folke att göra bullar, jag la degen på en gul bricka som sedan skulle in i en maskin som gjorde de till små bullar. Man la brickan i maskinen och tryckte på två knappar samtidigt, så kom det ner en del från maskinen och sög upp degen och knådade den och som gjorde perfekta bullar. När all deg var slut skulle jag göra rulltårta (MMM), Stefan visade hur jag skulle göra, man skulle vända upp kakan på ett bakplåtspapper som var sockrat. Sedan skulle man ta bort pappert ovan på och smörja på jordbubbssylt och något jag inte vet namnet på ny för tillfället. När det var klart skulle de rullas, delas och plastas för de skulle in i kylskåpet. När de var klara skulle jag lägga Pinnar i påsar, de skulle även prismärkas och läggas ut i butiken. När jag hade gjort allt det skulle jag sopa i bageriet, det var mycket mjöl på golvet(kanske inte konstikt). När det var sopat hade de inte mer jag kunde göra så jag fick sluta.   

1 kommentar:

  1. Inte illa att avancera från skala till dela ägg. Vad stolt jag blir!!

    SvaraRadera