måndag 7 mars 2011

PRAO

Första dagen på praon!
Jag måste ju säga att jag var rätt nervös när jag gick in bak vägen till Norrmans några minuter i sju i morse.
Men varför var jag det igentligen alla var ju så snälla. Benny möte mig. Han presenterade mig för alla, gav mig ett förkläde och en keps. Mitt första intryck av bageriet var att det var inte så snyggt, men det var städ dag så det kunde jag förstå. Alla var på gott humör och hade roligt.
Jag fick börja med att göra baguetter som sedan skulle plastas in, jag skalade ägg som sedan skulle vara på smörgåstårtorna som vi gjorde. När tårtorna  var klara skulle de delas i tårtbitar och plastas in (blev expert på att plasta). När vi var klara där behövde de inte mert hjälp så jag gick till Benny igen, han ville att jag skulle skrapa plåtar och spreja dem med någonting. Det gick ganska fort så han hade svårt att hitta på saker som jag kunde göra. Han kom på att jag kunde göra skorpor. Det var en hel vags skorpor som skulle delas i en apparat som jag tyckte såg ut som en haj. Man la bullen mellan "tänderna" och tryckte på en spack, den delade bullen och halvorna flög iväg. Sedan skulle halvorna upp på plåten igen för att torkas i ugnen. När jag var klar körde jag ut vagnen till honom och frågade vad jag skulle göra här näst. Han sa att jag skulle vika kartonger att ha tårtor i. Han visade hur man gjorde och sedan fick jag fortsätta. Det var jobbigt för det skulle vikas så många att det nåde från golv till tak. Det var bara att vika, vika, sätta ihopa, stapla. oh så fortsatte det så i en evighet. (Man blev expert på att vika) När jag äntligen var klar hade de inget som jag kunde göra, så jag fick åka hem.
Kommer att sova gott inatt =)

1 kommentar:

  1. Trevligt att du har fått prova på många olika saker! Det är lite nervöst att gå till ett nytt ställe men nu vet du att du klarar även detta!
    Hoppas de har saker att göra hela dagen till dig imorgon.

    SvaraRadera