tisdag 8 mars 2011

PRAO

Andra dagen på praon:
Kom till Norrmans några minuter i sju i morse, sa hej till alla sedan tog jag på mig kepsen och förklädet. Gick ut till Benny för att höra vad jag skulle göra. Han tyckte att jag kunde hjälpa till med baguetterna, så det gjorde jag. När jag var klar fick jag skala ägg igen (tråkigt), men det skulle göras. Tog ganska lång tid, men när jag äntligen var klar blandade jag "goiset" till smörgåstårorna (Kladdigt). När det var klart och tårtorna var klara gick jag ut till Benny igen. Då skulle jag lägga skoprorna i påsar och försegla dem. Det gick bra tyckte jag, men när jag hade en plåt kvar tyckte Tina att jag skulle äta frukost så det gjorde jag när hon gjorde klart.( Fralla med ost om någon undrar). Efter det gick jag till Benny igen, då ville Stefan att jag skulle hjälpa till att göra Mariabullar. En liten skum man skulle trycka ut runingar i deg som jag sedan skulle lägga  på en klicka av någonting. Det tog ett tag för den lille mannen  gjorde inte som man skulle.(Alla blev inte runda). När de var klara skulle jag hjälpa Henrietta att göra semlor. Jag spritsade mandelmassa och satte på locken. När de var klara skulle jag hjälpa till att göra polyneer. Det var svårt och tog lång tid att göra. Först skulle degen i en form, sedan skulle en klick äppelkräm i varje och fyllas upp med smet. Sedan skulle man ta det som var kvar av degen från bottnen och göra kors uppe på. När de var klara skulle de in i ugnen. Under tiden ville Stefan att jag skulle hjälpa den skume lille mannen att göra vanilj hjärtarna klara. När de var klara skulle de in i kylrummet. De var klara ungefär samtidigt som polyneerna kom ut ur ugnen. Så jag och den lille mannen fick ta av formarna. Han var väldigt långsam, medans jag tog av formarna på fyra plåtar tog han av på en. Det gick fort att göra, så jag fick sopa golvet. När det var klart fick jag sluta.

1 kommentar:

  1. Låter som du fick prova olika saker idag med. Vissa arbetsuppgifter är tyvärr tråkiga att göra. Jag blev nyfiken på den lille skumme mannen...
    Blev även sugen på att komma och prova dina kakor..

    SvaraRadera