fredag 18 mars 2011

PRAO

10:e och sista dagen på praon=(
När jag kom till Norrmans vid sju tiden Gick jag in för att ta på mig förklädet och kepsen. När de var på gick jag in till Tina, hon och Folke hade redan gjort alla baguetterna så jag fick börja plasta dem och sedan sätta ut dem i butiken. När de var klara fick jag börja skala ägg. Medans jag höll på fick jag springa och hämta saker. lämna saker, ja jag rusade runt som en skållad råtta. Jag kom tillbaka till äggen ett par gånger med då skulle jag hämta mer saker. Jag fick även doppa Biskvier som skulle ut i butiken.

När jag till slut var klar med äggen fick jag hjälpa till att dekorera 17 stycken små smörgåstårtor.
När de var klara skulle jag hämta lådor och brickor. 14 av dem var beställda. När de var klara fick jag börja haka gurka och salad till de fem stora smörgåstårtorna. Sedan åkte jag på att skala ägg igen. När allt var hakat, äggen var skalade och tårtorna var klara var det inte mer att göra i köket.

Stefan hade tidigare på dagen sakt att jag skulle få göra en tårta(inte smörgåstårta)som var en tradition bland prao eleverna, alla fick göra vilken tårta de ville. Jag gjorde en med hallon. Det var ganska svårt, men man kan ju inte förvänta sig att kunna det första gången. Alla på Norrmans har ju alla gjort tårta många, många gånger mer än mig. Men jag tycker att den såg väldigt god ut för att vara första gången. När den var färdig skulle jag ställa den i en låda, sedan skulle jag ställa den i kylrummet så länge. När jag hade ställt den i kylrummet på en hylla ville Stefan att jag skulle sopa.
När det var klart plastade jag smörgåstårte bitar som skulle ut i butiken. Medan jag gjorde det smälte Tina vit choklad, i det tillsatte hon en vätska som gjorde att chokladen blev grön, det smakade och luktade även som päron. Det ruinglade hon sedan äver päron Biskvierna för att kunderna skulle se skillnad på de och de normala Biskvierna. När det var klart var där inte mer att göra, jag tackade för mig och att det hade varit väldigt roligt och lärorikt att vara hos dem i de här två veckorna.
Jag kommer värkligen att sakna det sköna gänget på Norrmans conditori. Det har varit en helt underbar period. Mycket skratt!!!. Jag kommer inte att glömma dem i första taget.

1 kommentar:

  1. Tack för alla dina trevliga prao inlägg! Fina foto och jag tyckte att din tårta blev fin.

    SvaraRadera