onsdag 16 mars 2011

PRAO

8:dagen på praon:
Jag kom vid sju tiden, morfar följde med för att köpa bullar med sig hem. Jag gick för att ta på mig kepsen och förklädet.När de var på gick jag ut till morfar, han ville att jag skulle hjälpa honom med att lägga bullarna i en påse. När Morfar hade gått gick jag in till Tina för att hjälpa henne. Jag fick göra baguetterna med skinka in. Sedan skulle alla baguetterna plastas. Medan jag plastade lade Tina dem på brickor och ställde ut dem i butiken. När alla baguettern var färdiga rullade hon in vagnen med bottnar till smörgåstårtorna som skulle göras. Jag fick göra tårtorna med skinka(två stycken) det gick riktigt bra tyckte jag, de blev även väldig snygga. Inga ägg behövdes skalas idag. När smörgåstårtorna var klara ville Benny att jag skulle packetera kakor. Medans jag packade kakor stekte Tina ägg. Det gick ganska snabbt, sedan skulle jag sätta ut dem på en hylla i butiken. Sedan hjälpte jag till med att göra ljusa, gula och gröna mandelskorpor. Det var väldigt svårt i början innan man hade kommit på hur man skulle göra. När de stod i ugnen fick jag göra marsipan rosor, de blev väldigt fina tyckte jag,för att ha gjort dem för första gången.

När de var fördiga fick jag packetera flev kakor som skulle ut i butiken. Medan jag höll på med det smorde Tina Biskvier. Det går fort att lägga alla kakor i påsar nu när man har fått kläm på det. När de var klara och stod på hyllan ute i butiken hjälpte jag till att göra en sorts små bröd. Stefan spritsa smeten på plåtarna och jag spritsa sylt i mitten. Sedan skulle de in i ugnen. När de var klara i ugnen skulle de bara svallna, sedan skulle jag och Henrietta packetera dem med, Sen var det ut med dem också på hyllan. Sedan sopade jag. När allt var klart fick jag gå hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar